Rom - dag 6

Vatikanen är ju ett måste när man är i Rom! Vi inledde dag 6 med ett besök, men lyckades pricka in när Peterskyrkan var stängd haha. Men vi tog en runda på museerna och kikade på Sixtinska kapellet iaf. Vi promenerade hem därifrån och käkade lite lunch på vägen.

På kvällen hade vi bokat bord på samma ställe där vi lunchade dagen innan. Vi skulle sitta vid ett bord med två egna ölkranar där man bara fyllde på på egen hand och sedan betalade för det man druckit efteråt. Hur nice låter inte det? Tyvärr fungerade inte ölbordet och personalen var helt efterbliven. Så himla synd att vi gick tillbaka, för stället var inte alls det samma denna gång. Men vi fick i oss varsin burgare och lite öl iaf, väldigt gott var det! När vi väl hade lyckats tjata till oss (!!!) notan marscherade vi argt hem och räddade kvällen med en öl på torget förstås! :)

Rom - dag 5

Den femte dagen i Rom inledde vi med en tur ut på landet. Eller ja, det låg typ lite utanför stan, men det kändes som man kommit långt ut på vischan! Jätteidylliskt med stora ängar, olivodlingar och en lång allé som ledde oss till katakomberna. Vi gick alltså ner i underjorden för att titta på gamla begravningsplatser, det var rätt creepy där nere men fanns inga läskiga dödskallar eller benbitar kvar iaf. Hade kanske vart coolt att se, men hade nog drömt mardrömmar resten av livet haha!

När vi kom upp på ytan igen började vi promenera hemåt och tänkte haffa en taxi på vägen, men slutade med att vi gick hela vägen som alltid haha. På vägen hittade vi ett supermysigt ställe där vi stannade för lunch. Var så härligt inrett där inne, man fick världens största portioner med mat och servitrisen var helt underbar! Var så bra att vi bestämde oss att koma tillbaka för middag dagen efter, men mer om det i nästa inlägg.

Efter en nap under ACn gav vi oss ut för middag. Hamnade på ett trevligt place som hette The Drunken Cow där vi käkade gott och delade på en karaff vin. Dock blev stället aningen mindre trevligt när vi blev bortkörda från vårt bord innan vi ens druckit upp vinet haha! Riktig idiot till kypare som hade lovat bort vårt bord till några som väntade, vi var inte så glada då vill jag lova, no tip for him! Avslutade med en öl på vårt favvotorg som de flesta andra kvällarna.

Rom - dag 4

Dag nummer fyra i Rom gjorde vi inte så mycket speciellt. Vi drack en enorm cappuccino, promenerade runt som alla andra dagar, kikade i lite butiker utan någon köplycka, drack lite öl. Semestrade och tog det lugnt! På kvällen var det lite svårt att hitta nånstans att äta för många restauranger hade tydligen stängt måndagar. Men efter lite rundvandring så hamnade vi på ett mysigt place sär vi käkade god mat och delade på en flaska prosecco.

Älskar utsikten vi hade från rummet och stället på sista bilden var en favorit!

Rom - dag 3

Söndagen inleddes med en frulle på vårt favorittorg i närheten av hotellet. Efter det var det dags för marknaden Porta Portese, såg fram emot den som tusan eftersom den vart riktigt bra när jag vart där innan, men denna gång var det FÖR varmt! Vi höll på att dö av promenaden dit och sedan skulle vi gå runt och titta på 90% skräp i stekande sol bland en miljon andra människor haha. Paniken utbröt efter ett litet tag och vi flydde in i skuggan, bort från folkmassan för en glass. Vi övergav marknaden och promenerade tillbaka hemåt, köpte vykort och satte oss på en mysig bar för att dricka vin och skriva lite.

På kvällen vandrade vi bort till Trastevere för att käka middag. Hittade en supermysig restaurang och bestämde vad vi ville äta, väntade i en kvart utan att någon så mycket som tittade åt vårt håll och började lacka ur. Slutade med att vi reste oss och gick, undrar ifall servitörerna ens märkte haha... Efter det lilla bakslaget hamnade vi på en vinbar där vi tog ett glas och lånade toan innan vi orkade leta vidare efter ett okej matställe. I en liten gränd hittade vi sedan en enkel restaurang med trevlig personal och gott käk! Jag beställde dock något okänt som visade sig vara gråa bitar av fläskkött med lite citron på. Haha, lagom spännande men får skylla mig själv!

På vägen hemåt från andra sidan floden hittade vi ett torg med massa folk som drack öl. Så vi gled in och köpte någon egenbryggd öl som vi drack utanför i folkmassan. Sen tog vi med oss resten av ölen och vandrade över bron och hemåt. Riktigt mysigt!

Rom - dag 2

Dag två i Rom inledde vi med en frukost till fots innan ett besök på matmarknaden på Campo de' Fiori. Det var dock alldeles för varmt att gå runt där, så efter att jag inhandlat ett par nya solglajor promenerade vi vidare. Vi besökte Piazza Navona och Pantheon, tog oss även till Fontana di Trevi som var en riktig besvikelse haha! Hela fontänen var tömd på vatten och intäckt i byggställningar. Sjukt trist, speciellt för Tommy som inte fått se den innan. Men men, nu har vi väl en anledning att åka tillbaka någon gång :)

Vi kikade runt i second hand-butiker och råkade springa förbi ett bröllop. Sedan gick vi runt mellan massa olika barer, drack öl och käkade snacks så vi var mätta när vi kom fram till restaurangen vi skulle äta på haha. Vi tryckte iaf i oss en caprese och varsin pizza (okej, skrapade av godsakerna ovanpå pizzan typ) på en mozzarellabar innan vi vandrade hemåt igen.

Rom - dag 1

Vilken fantastisk resa vi har haft! Har verkligen hunnit med att göra och uppleva mycket på en vecka. Känns både supertrist att den härliga semestern är slut, men som vanligt även lite härligt att komma hem! Har saknat att sova i egen säng, ACn började ta död på mig så det ska bli skönt att slippa och sen är det ju faktiskt liiite behagligare värme här hemma (40 grader på stadssemester var rätt hardcore). Och det var så fint här hos oss nu, massa nya skåp och en hylla uppsatta precis innan vi åkte, hemmet blir bara bättre och bättre!

Hur som helst, har fotat otroligt mycket så tänkte ta det dag för dag. Här kommer ett urval från dag ett när vi kom fram mitt på dagen, gick runt lite och fick bland annat en första titt på Colosseum som låg supernära hotellet. Vi checkade in och sov middag, sedan gick vi och tittade på lite fler sevärdheter, drack kaffe på en uteservering, åt en pastamiddag, drack öl på ett mysigt torg och drinkar på ytterligare en uteservering. Underbart!

Semester!

Nu drar vi till Rom i en vecka, ska bli så sjukt kul! Hörs när vi är hemma igen <3

Påfyllning i skosamlingen

Som ni säkert redan vet, så älskar jag skor. Skor är min stora last och jag kan bara inte ha för många. Om det var möjligt skulle jag köpa nya skor varje dag. Förra veckan slog jag därför till på två par samma dag. Ett par vardagsskor och ett par festliga som ska användas på 30-årskalas om två veckor och på midsommar. Vad jag ska matcha dem med är ett senare problem!

Espadrillos från Missguided, träklackar från Nelly.

En dag på Muskö

Efter hamburgerfirandet i torsdags åkte vi ut till Muskö över dagen. Satt där i solen och pluggade inför opponering, sen lagade vi panaeng, drack lemon juice och hängde med päronen. Det är så otroligt mysigt på vårt landställe på våren och sommaren!